Precis som i alla andra NTA-teman är viktiga mål i Förändringar att:
- arbetet tar vara på barnens nyfikenhet och utvecklar deras intresse för naturkunskap och teknik samt stärker deras självförtroende och lust att lära.
- barnen lär sig att lyssna och argumentera med respekt för andra, samtidigt som de lär sig att kritiskt granska fakta och förhållanden.
- barnen succesivt förbättrar sin förmåga att kommunicera genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva.
- barnen lär sig se mönster och strukturer samt att lösa problem och att arbeta såväl i grupp som självständigt.
Målet är att barnen genom att förutsäga, observera, beskriva och dokumentera resultat av sina undersökningar ska samla på sig kunskaper om förändringar samt tillägna sig olika metoder att undersöka förändringar.
Här är några bilder från vår första NTA-lektion denna termin...
Här får Carl och Minna tillsammans diskutera kring en bild och fundera på vilka fasta ämnen och vätskor som finns på bilden. Sedan funderar vi tillsammans på vilka förändringar som kommer att ske på bilden.
Här undersöker Alexej vad som händer då man stoppar en brustablett i vatten.
Även Ebba tar sig en närmare titt på vad som händer i glaset. Mycket spännande tyckte ALLA!
Så här såg det ut i glaset efter att tabletten hade "försvunnit"
De flesta barnen tyckte att det häftigaste var "skinnet" som bildades på vattenytan.
Här sitter Jonatan och dokumenterar vad som har hänt i vårt experiment.
All dokumentation sätter vi in våra forskningsböcker.
Vi ser redan nu fram emot vårt nästa uppdrag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar