söndag 23 november 2014

Tillbaka igen

Veckan som gått blev inte riktigt som jag hade tänkt då jag tyvärr blev hemma några dagar pga sjukdom. Nu är jag på benen igen och åter i klassen. Det blev inga nya läxor denna vecka då jag som sagt var hemma. Tanken är att eleverna får med sig en ny läxa hem under denna vecka som kommer.

I övrigt jobbar vi på för fullt hela dagarna. Eleverna är jätteduktiga! Vi håller just nu på med ett forskningsarbete på NO-lektionerna. Där får eleverna i små grupper träna på att samarbeta samtidigt som de forskar om ett valfritt djur tillsammans. De håller nu på att sammanställa allt de vet om djuret och ska nu i nästa steg få redovisa sitt arbete muntligt för sina klasskamrater. Det är så härligt att se vilken enorm utveckling barnen har gjort på denna korta tid i ettan. Men tiden bara rusar fram och vi är snart framme vid jullovet. Varje morgon är det diskussioner om hur många dagar/veckor vi har gått i ettan och hur lång tid är det kvar till jullovet och sommarlovet osv.
På SO-lektionerna har vi lärt oss en hel del om hur ett samhälle fungerar och vad som behövs i ett samhälle. Vi har diskuterat olika sorters yrken och barnen har själva skrivit och ritat om sitt drömyrke, många intressanta funderingar och diskussioner har det varit. Vi har även tittat på några korta filmer om olika yrken, bland annat har vi fått se hur det är att arbeta som polis, brandman och tandtekniker.

Teatern var mycket uppskattad av barnen. Jag hoppas att de har berättat om den för er där hemma, jag fick en mycket utförlig beskrivning av den då de tyckte synd om mig som missade den.

Snön lyser med sin frånvaro till barnens stora besvikelse så nu håller vi tummarna för att det snart ska komma lite vitt på backen. Tills det händer så får ni njuta av denna vackra snöängel som gjordes i den allra första snön för några veckor sedan...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar