Som vanligt inledde vi den nya terminen med ett "Startskott" för vårt terminstema. Den här terminen har vi tema Samhälle. Vårt startskott fokuserade denna gång på just vårt samhälle, vårt närområde Torvalla. Eleverna var mycket engagerade och vi hade en rolig och lärorik dag tillsammans.
Så här beskriver eleverna själva "Startskottet"
"Hela Mimergården samlades i rörelserummet. Thomas stod framme på scenen, han spelade gitarr och sjöng tillsammans med oss. Vi sjöng en sång om Torvalla. Ulla har skrivit sångtexten. Alla klasser hade fått en bokstav ut ordet TORVALLA. Vi fick bokstaven A. Vi kom på ord som börjar på A som är bra med Torvalla. Lars-Ivar pratade i mikrofonen och han har fått mycket skägg."
Dikterat av Åk 3 på Mimergården i Östersund
Vi fortsatte att samtala i klassen om vad just "Samhälle" betyder och vad vi i vår klass är intresserade av att lära oss om samhälle på våra lektioner. Det kom massor av bra, spännande tankar och idéer från eleverna. Vi har nu bestämt oss för att börja arbeta om just vårt närområde, under temarubriken "Att leva i närområdet"
Vi kommer att arbeta utifrån följande förmågor.
Eleven ska få utveckla sin förmåga att:
* uttrycka och värdera olika ståndpunkter i t ex aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv
* reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar
De mål som vi arbetar mot är följande
Eleven ska:
* kunna ge exempel på yrken och verksamheter i närområdet
* känna till platser, byggnader och kultur i närområdet
* kunna vilka trafikregler som gäller i närområdet och känna till faror som kan finnas i trafiken
Under vårt arbete kommer vi samtala om vilka yrken som finns i Torvalla. Vi kommer besöka olika platser och byggnader i vårt närområde. Vi ska tillsammans gå "Konststigen". Vi ska göra gemensamma "Trafikpromenader" där vi uppmärksammar trafikregler och eventuella faror. Vi ska titta på de vanligaste trafikmärkena och lära oss vad de betyder.
Eleverna kommer sedan att få visa sina kunskaper genom att muntligt kunna berätta vad han/hon har lärt sig samt även med hjälp av text och bild.
Detta är en liten del av vad vi kommer att arbeta om nu under vårterminen 2014.
Vi kommer att arbeta utifrån följande förmågor.
Eleven ska få utveckla sin förmåga att:
* uttrycka och värdera olika ståndpunkter i t ex aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv
* reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar
De mål som vi arbetar mot är följande
Eleven ska:
* kunna ge exempel på yrken och verksamheter i närområdet
* känna till platser, byggnader och kultur i närområdet
* kunna vilka trafikregler som gäller i närområdet och känna till faror som kan finnas i trafiken
Under vårt arbete kommer vi samtala om vilka yrken som finns i Torvalla. Vi kommer besöka olika platser och byggnader i vårt närområde. Vi ska tillsammans gå "Konststigen". Vi ska göra gemensamma "Trafikpromenader" där vi uppmärksammar trafikregler och eventuella faror. Vi ska titta på de vanligaste trafikmärkena och lära oss vad de betyder.
Eleverna kommer sedan att få visa sina kunskaper genom att muntligt kunna berätta vad han/hon har lärt sig samt även med hjälp av text och bild.
Detta är en liten del av vad vi kommer att arbeta om nu under vårterminen 2014.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar